25 august 2021
(interviu) Igor Dodon despre Republica Moldova la 30 de ani: E timpul pentru o politică exclusiv națională, pentru edificarea țării
„Această sărbătoare este cea mai importantă pentru toți care își iubesc țara, care iubesc Moldova, este sărbătoarea independenței și suveranității țării noastre, este sărbătoarea moldovenilor, a identității noastre naționale și cred că indiferent ce poziții ocupăm fiecare dintre noi în societate sau unde ne aflăm, această sărbătoare are aceeași semnificație puternică”. Liderul Partidului Socialiștilor din Republica Moldova, fostul șef de stat Igor Dodon, a oferit în exclusivitate un interviu pentru UNIMEDIA, în care a vorbit despre 30 de ani de Independență – unde a ajuns Republica Moldova, ce s-a făcut greșit și „cum este necesar de îndreptat lucrurile”. Aflați din interviu de ce „unioniștii nu pot fi patrioți”, este Maia Sandu patrioată adevărată și cum se încadrează acest termen cu „relația specială cu Federația Rusă” pe care ao are Igor Dodon. De asemenea, liderul PSRM dezvăluie cum e să te afli în opoziție și „despre retragerea din politică”.
Cum simțiți aniversarea din acest an, este diferită față de anii când ați deținut funcția de președinte?
ID: Vreau în primul rând să le urez la mulți ani tuturor moldovenilor, oriunde s-ar afla. Sărbătoarea noastră națională este una în care trebuie să demonstrăm unitate și coeziune. Și trebuie să lăsăm la o parte acele stereotipuri că trăim într-o țară mică și săracă, cum prea des o numesc unii. Noi trăim într-o țară aflată în tranziție și dezvoltare, așa este, dar avem un bogat potențial uman, avem multe tradiții frumoase, avem un popor care încă se poate bucura de lucruri simple și autentice și avem valori tradiționale și creștine care încă nu au fost afectate de unele tendințe controversate ale globalizării.
Apropo, vorbind de potențialul uman, eu mereu am atras atenția că cel mai mare pericol pentru țara noastră nu vine din zona resurselor financiare limitate, dar din zona demografică, din deficitul de natalitate și din criza migrației. Depopularea pe care o trăim este una cu adevărat dramatică, pentru că marea noastră bogăție sunt oamenii și anume oameni a pierdut Moldova, mai ales în ultimul deceniu.
Și ca să vă răspund acum mai direct la întrebare, pentru mine această sărbătoare națională este cea mai importantă, este sărbătoarea independenței și suveranității țării noastre, este sărbătoarea moldovenilor, a identității noastre naționale și cred că indiferent ce poziții ocupăm fiecare dintre noi în societate sau unde ne aflăm, această sărbătoare are aceeași semnificație puternică. Dacă iubim Moldova, trebuie să ne bucurăm și de Ziua Independenței țării noastre.
Dar politicienii cum au contribuit la dezvoltarea țării? Ca dacă e să ne uităm în urmă nu putem să vorbim de un prea mare patriotism și dragoste de țară din partea lor?
ID: Cuvintele politician și politică au devenit oarecum compromise după atâția ani de lupte politice, după fraudele bancare, după șirul de trădări și dezamăgiri provocate de unii lideri politici care în mod nejustificat au fost prea idolatrizați de societate. Însă trebuie să avem în vedere că politicienii în orice țară sunt așa cum este societatea, cu bune și cu rele, deci nu este corect să îi vedem ca pe niște extratereștri aterizați în Parlament. Clasă politică se dezvoltă și ea în ritmul în care se dezvoltă societatea și parțial reflectă atât calitățile, cât și viciile acesteia. Deputații, miniștrii, președinții, primarii, consilierii vin dintre oameni, sunt aleși de oameni, atât dacă vorbim de actuala guvernare, cât și de precedentele. Eu vreau să cred că majoritatea politicienilor au fost și sunt ghidați de bune intenții, numai că pe unii i-a afectat negativ și i-a corupt funcția înaltă, iar alții s-au dovedit a fi insuficient de pregătiți pentru a face față provocărilor. Dar în general, politicienii au avut aportul lor la dezvoltarea societății, la fel ca alte categorii sociale sau profesionale din țară – în unele perioade mai cu succes, în timp ce în alte perioade guvernarea a comis greșeli. Pentru ca politicienii să lucreze corect și responsabil, societate trebuie să înceteze să își creeze idoli falși și așteptări false, ca apoi să ajungă iar la dezamăgire cumplită și declin, așa cum s-a întâmplat cu guvernarea care a preluat puterea în 2009 și așa cum este foarte posibil să se întâmple și cu actuala guvernare. Politicienii nu sunt votați pentru a fi admirați, ci pentru a munci, pentru a găsi soluții la cele mai diverse probleme, pentru a oferi rezultate concrete. Trebuie să înțelegem că dacă societatea pierde simțul critic față de un lider sau față de o guvernare, atunci guvernarea respectivă se va menține prea mult într-o stare de euforie și aroganță și, în loc să muncească și să-și facă temele pentru acasă, va produce noi dezamăgiri și va provoca noi plecări din țară a oamenilor.
Credeți că actuala guvernare va avea soarta AIE?
ID: E devreme să facem pronosticuri și nu cred că aceasta este o abordare constructivă. Actuala guvernare trebuie să se bucure de o anumită perioadă de indulgență, cel puțin în primele câteva săptămâni, până vom primi niște semnale clare despre cum se mișcă lucrurile în țară. Guvernarea trebuie să aibă șansa ei, trebuie lăsată să lucreze, să demonstreze ce motivație și ce grad de pregătire are. PAS a creat așteptări mari, a lansat promisiuni generoase în alegeri și acum nu mai are motive să caute scuze, vinovați și justificări pentru neîndeplinirea angajamentelor sale. PAS are acum absolut toată puterea în stat, iar demnitarii din acest partid profită azi de cele mai confortabile condiții să își coordoneze deciziile și acțiunile, să demonstreze performanță și, evident, cetățenii așteaptă ca PAS să înfăptuiască toate minunile pe care le-a promis, ca în scurt timp moldovenii să trăiască bine, iar diaspora să revină acasă. Se vor transforma aceste speranțe ale cetățenilor în realitate? Vor fi chiar atât de bune vremurile care iată au venit? E greu de zis. Eu am avut experiența guvernării alături de cei din PAS, în 2019, de aceea am oarecare motive să fiu rezervat, însă în același timp cred că trebuie să le acordăm a doua șansă dacă au fost votați de cetățeni și să vedem ce reușesc să facă.
Ce i-a lipsit Moldovei să fie mai prosperă astăzi?
ID: Cred că nouă ca popor ne-a lipsit unitatea în acești ani, s-a promovat prea multă ură și dezbinare, prea multă geopolitică și discursuri care puneau sub semnul întrebării existența noastră ca stat. Iar pentru toate acestea trebuie cu toții să ne asumăm răspunderea și partea de vinovăție, toți cei care am activat în politică. Apoi ne-a lipsit experiența, mai ales cea instituțională, ceea ce a dus la o prea puternică politizare a instituțiilor, angajarea funcționarilor după culoarea carnetului de partid sau după relații de rudenie, lucru care din păcate este continuat și amplificat și de actuala guvernare, iar asta ne va mai ține încă mulți ani pe loc. Clasa politică nu a reușit în acești ani să aibă un parcurs de dezvoltare a țării care să fie continuat de la o guvernare la alta, nu am avut o doctrină statală orientată strict spre interesele Moldovei, dimpotrivă, fiecare guvernare a încercat să scrie istoria politică a țării de la zero. Așa, din păcate, se întâmplă și acum, când a venit o nouă guvernare care face experimente și reforme în grabă, improvizează și schimbă regulile politice după bunul plac. Ar fi fost bine dacă existau măcar două-trei direcții de dezvoltare agreate de toate partidele, în asemenea caz am fi fost mult mai avansați astăzi. Dar nu e târziu să o facem și acum, măcar în ultimul ceas, iar pentru asta trebuie lăsate la o parte show-urile și populismul și trebuie găsită o cale eficientă de dialog parlamentar și instituțional, între partide și între formațiunile civice.
Ce credeți că ați reușit și ce ați fi putut face mai bine în toți acești ani pentru țară?
ID: Cei 4 ani de mandat de Președinte al țării au fost destul de dificili și pentru mine ca politician, dar și pentru țara. Primii ani, prima perioadă, până în iunie 2019, cu toții am trăit in condițiile unui stat capturat de forțele oligarhice, perioada în care președintele țării nu a avut posibilitatea să influențeze mult lucrurile în politica internă, deoarece oligarhii utilizau în mod abuziv Curtea Constituțională pentru a bloca activitatea mea. Cu toate acestea, prin proiectele inițiate am reușit să ajut sute de mii de persoane vulnerabile, zeci de mii de elevi au primit genți și rechizite către 1 septembrie pe parcursul mai multor ani, sute de familii cu mulți copii au primit ajutor, inclusiv locuințe noi, câteva sute de grădinițe din țară au beneficiat de suportul necesar, zeci de copii au avut parte de intervenții chirurgicale și au început sa audă pentru prima dată în viață ș.a.m.d. Tot în această perioadă am reușit să reparăm fără a cheltui un leu din bugetul statului clădirea Președinției, devastată pe 7 aprilie 2009 și care aproape 10 ani s-a prăfuit în centrul capitalei.
Pe agenda externă am restabilit relațiile cu partenerul nostru strategic Federația Rusa, am deblocat exportul pentru produsele noastre autohtone și am facilitat șederea pe teritoriul Rusiei pentru sute de mii de cetățeni moldoveni. Apropo, anume în această perioadă am lansat public teza că Republica Moldova trebuie să promoveze o politică externă echilibrată, bazată pe interesul național în relațiile de prietenie și parteneriate strategice atât cu Estul, cât și cu Vestul, care este preluată acum, la nivel declarativ cel puțin, de actuala guvernare.
A doua perioada a început după iunie 2019, când împreuna cu colegii am reușit totuși, prin implicare personal, să debarcăm pe cale pașnică regimul oligarhic. Atunci puțină lume își închipuia că așa ceva este posibil, dar am demonstrat că se poate. Pe parcursul acestei perioade am reușit să promovăm mai multe inițiative sociale cu impact important pentru cetățeni, inclusiv să micșorăm vârsta de pensionare, să lansăm mai multe programe naționale cum ar fi „drumuri bune pentru toti”, cu efecte pentru fiecare localitate din țară, am reușit să facem față primelor valuri ale pandemiei Covid-19 și să dublăm salariile medicilor, să ajutăm agricultorii în condițiile unei secete fără precedent pentru Republica Moldova din ultimele decenii și multe altele.
Se putea oare face mai multe și mai bine? Noi toți dacă privim în urmă găsim multe lucruri pe care le-am fi putut face mai bine. Politica înseamnă de multe ori compromisuri, dar poate că uneori am făcut prea multe compromisuri politice pentru a menține stabilitatea în țară. Această concentrare pe activitatea politică m-a făcut să ocup prea mult din agenda mea cu treburi care poate nu erau atât de prioritare, ceea ce a dus la o comunicare insuficientă pe anumite aspecte, nu reușeam să port discuții cu toate grupurile din societate, iar una din greșelile pe care le-am făcut a fost să mă pierd în lupte cu politicienii care veneau cu diferite acuzații false, în loc să-i ignor și să mă concentrez doar pe agenda cetățenilor. Iată aceasta este o lecție pe care am învățat-o după aceste alegeri și va sta la baza schimbării modului nostru de a face politică mai departe.
Suntem obligați să continuăm munca noastră politică, pentru a onora încrederea sutelor de mii de oamenii care ne-au votat, dar și pentru a le demonstra tuturor celorlalți că noi, Blocul Comuniștilor și Socialiștilor, știm să fim responsabili și corecți. Așadar, aflarea în opoziție ne oferă un scurt moment de reflecții și de reevaluare a modului de a face politică, pentru a reveni din toamnă cu o agendă activă și într-un format care să fie cât mai de folos cetățenilor și țării.
Oamenii spun că v-ați îndepărtat de problemele lor și ați fost înconjurat de un anturaj controversat. Nu cumva asta i-a făcut să își piardă încrederea în dvs?
ID: E posibil ca unii să creadă și asta după atâtea atacuri politice la adresa mea pe care le-au văzut. De aceea nu-i condamn și nu am de gând să îi contrazic. Dacă am părut că m-am îndepărtat de problemele societății pentru o anumită categorie de electorat, înseamnă că, așa cum am menționat mai sus, nu am comunicat eficient și suficient cu acea categorie de cetățeni. Noi suntem în perioada în care încă analizăm toate aceste lucruri și căutăm calea cea mai bună să facem schimbările pe care oamenii le așteaptă de la noi. Și eu personal, și partidul pe care îl conduc suntem gata să facem schimbările necesare și să acționăm astfel, încât să recâștigăm aprecierea și sprijinul majorității oamenilor. Moldova are nevoie de o opoziție puternică, cetățenii au nevoie de un partener în lupta lor cu noul regim de guvernare atunci când acesta le va crea probleme. Și noi vom fi acel partener credibil și puternic, dar înainte de toate trebuie să facem o reorganizare internă cât mai bună.
Legat de anturaj, întotdeauna când ești la putere apar și astfel de oameni în jurul tău, așa cum sunt și în jurul actualului președinte destule persoane controversate. Important este să reziști influenței lor și de asemenea este important să facem diferența între acuzații reale și speculații, pentru că dacă o să ne facem echipele doar cu oameni despre care consideră presa sau oponenții că sunt puri și curați, păi chiar și Maia Sandu azi stătea singură în clădirea președinției. Ce pot să vă spun sigur e că am alungat și am blocat accesul la mine a mai multor persoane despre care aveam informații că desfășoară activități dubioase. Cea mai mare parte a anturajului meu a fost formată din echipa care lucrase și sub alte mandate la președinție și din colegi din PSRM, pe care îi cunoașteți foarte bine și nu sunt motive de a fi considerați dubioși, decât dacă cineva vrea să o facă din răutate.
Ce înseamnă să fii patriot? Chiar și cei care au furat miliardul spuneau că sunt patrioți…
ID: Cred că patriot înseamnă să-ți iubești țara fără a impune condiții, indiferent de cine e la guvernare sau cât de greu este în țară. Atunci când iubești un om ești alături de el și la bine și la greu, la fel e și cu țara. Mi-e greu să cred de exemplu că un politician unionist poate să se numească patriot, câtă vreme singura lui dorință e ca țara lui să-și piardă independența și identitatea, iar poporul său să dispară de pe harta națiunilor. Putem să-i iubim pe românii sau pe ruși, ca frați și prieteni buni, dar, așa cum am zis odată: să trăim ca frații, dar fiecare la casa lui. Ne ajutăm la nevoie, ne vizităm, facem comerț, comunicăm cultural, dăm tinerii la studii, dar nu ne încălcăm hotarele.
Dacă e să ne referim la cei care au furat miliardul, nu cred că ei au fost prea preocupați de patriotism în acele momente, cum nu sunt nici acum. Dacă mă veți întreba ce cred despre patriotismul noii puteri, cred că timpul va arăta și foarte curând cine sunt ei cu adevărat, inclusiv va deveni clar din modul în care noul Parlament, Președinția și Guvernul vor negocia cu organismele străine și vor ști sau nu vor ști să protejeze suveranitatea și securitatea noastră economică și socială.
Vorbiți de unioniști că nu sunt patrioți, dar și dvs sunteți considerat un apropiat al Moscovei, un om care execută indicații venite de acolo. Ce fel de patriot sunteți?
ID: M-ați auzit vreodată pe mine să promovez ideea de unire cu Rusia sau să fac lucruri care să atenteze la independența țării și libertatea cetățenilor? Sau, m-ați auzit vreodată să pledez pentru cedarea teritorială a regiunii transnistrene, așa cum promovează unii politicieni de dreapta? Relația mea cu Rusia este una specială, așa cum este a altora cu UE, România sau SUA, dar diferența este că la bază eu am pus tot timpul interesele cetățenilor și fiecare întâlnire a mea cu oficialii de la Moscova a avut pe agendă problemele moldovenilor care lucrează în Federația Rusă, prețul la gaze, exportul produselor moldovenești sau alte lucruri de interes pentru oamenii noștri. Faptul că eu am o relația strânsă cu Rusia asigură un echilibru geopolitic, pentru că e foarte importantă relația cu toate marile puteri. Dacă nu aveam eu să mențin relația cu Rusia, ar fi trebuit să o facă altcineva, or, este de neconceput ca Moldova să nu aibă o agendă activă de cooperare cu un partener strategic atât de importat. Nu cred că cineva vreodată a văzut vreo lipsa de patriotism în modul în care am menținut relația cu acest partener important al țării noastre. Atât eu și colegii mei, cât și cei din PAS, trebuie să menținem relații strânse cu partenerii noștri strategici. Dacă PAS are relații mai strânse cu partenerii din UE și SUA, iar PSRM cu Federația Rusă, iar alte partide poate cu România, nu văd nimic rău în asta, odată ce aceste relații pot aduce beneficii importante cetățenilor.
Maia Sandu este patrioată?
ID: Poate că își iubește țara, dar cu siguranță nu este independentă în decizii, cel puțin deocamdată asta se vede cu ochiul liber. La urma urmelor, dânsa a jurat credință unui stat străin, când a obținut o altă cetățenie decât cea moldovenească. Admit așa ceva în cazul cetățenilor simpli, care nu au acces la secretele de stat și la decizii strategice, dar îmi pare inadmisibilă o asemenea situație pentru un președinte de țară, care se află acum în situația de a sluji sub două jurăminte, sub două constituții și sub diferite interese naționale. Eu totuși sper că acum, după ce Maia Sandu a obținut toată puterea în stat, la dumneaei va apare un simț firesc al maximei responsabilități pentru propria țară, în pofida oricăror influențe din exterior, și sper că doamna președinte va avea voința să ia singură decizii în interesul cetățenilor, ceea ce i-ar putea garanta respectul moldovenilor și un mandat bun. Pentru țară este vital ca președintele să fie patriot și independent. Apropo, cred că un prim pas important pe care l-a făcut Maia Sandu este că a renunțat la discursul unionist și îi recomand să nu mai revină vreodată la el, fiindcă asta ar delegitima complet activitatea ei ca președinte.
Revenind la schimbările prin care trece Republica Moldova, credeți totuși că era necesară această schimbare de putere?
ID: Am menționat imediat după alegeri că schimbarea puterii este un proces firesc în democrație. Deci în aceste alegeri sau la următoarele, înlocuirea partidelor la guvernare oricum trebuia să se producă. Înșiși oamenii doresc ca periodic să se realizeze o alternanță la putere, fiindcă ei au impresia că o guvernare nouă va genera efecte noi și surprinzătoare în economie și în viața socială. Uneori se întâmplă anume așa, alteori nu. Mandatul meu de președinte, după cum am mai menționat, a trecut într-o perioadă grea, când majoritatea instituțiilor statului erau sub control oligarhic, până Plahotniuc a fost dat jos, în 2019, iar apoi ne-am ciocnit cu cea mai cruntă pandemie din ultimii o sută de ani. Deci mă așteptam ca cetățenii să acumuleze multe nemulțumiri față de această perioadă dificilă. De aceea le înțeleg votul pentru Maia Sandu și PAS – oamenii au vrut la putere forțe noi cu gândul că ele vor aduce în mod automat vremuri noi. Important este ca această schimbare politică să nu se limiteze la schimbarea de putere și schimbări în funcții, important este să nu înceapă dezmățul sub lozinci liberale, cum s-a întâmplat dupa 2009. Primele acțiuni ale noii guvernări deja au generat îngrijorări serioase din partea societății civile pentru lipsa de transparență a modului în care acționează în Parlament, dar și pentru graba nejustificată cu care încearcă să treacă legi importante fără consultări. Deci să fim precauți cu efectele schimbării: vedem deocamdată lipsă de transparență, declarații agresive și abuz, încercarea de a politiza instituțiile de drept, lupta disperată pentru a pune oamenii PAS în funcții, lovituri extrem de puternice în sistemul de pensii, rescrierea legilor după mofturile noilor mandatari. O asemenea schimbare politică nu arată deloc bine nici pentru principiile democratice, nici pentru viitorul cetățenilor și al țării. Dar, cum am remarcat mai devreme, nu vom ieși cu acuzații directe până nu trec primele câteva săptămâni de guvernare și până nu ne convingem că actuala putere nu e capabilă să găsească soluții și nu are responsabilitate.
Asta în ceea ce privește guvernarea ca activitate, însă în ceea ce privește acțiunile absolut abuzive și dictatoriale ale noului regim care încearcă să își subordoneze politic instituții fundamentale ale statului, cum ar fi PG, ANI, CNA și altele, aici vom acționa rapid și foarte dur și sperăm că partenerii externi văd ceea ce se întâmplă și vor acționa și ei. Nu uitați că partenerii externi au cheltuit sute de milioane de euro pentru reformarea PG, CNA, ANI, iar acum vine un partid și aruncă la gunoi banii cetățenilor din mai multe state europene sau SUA și readuce practica politizării instituțiilor de drept la un nivel care depășește până și cele mai odioase acțiuni ale regimului Plahotniuc.
Eu aștept cu interes reacția finanțatorilor externi la acest dezmăț politic, ei sunt primii care ar trebui să intervină și să protejeze banii contribuabililor din țara lor, cu care au încercat să contribuie la depolitizarea instituțiilor de drept, dar azi un partid încearcă să le politizez la loc. Care e diferența dintre Plahotniuc și Maia Sandu, dacă ambii impun procurorul general să fabrice dosare împotriva liderilor incomozi politic? Care e diferența dintre Plahotniuc și Maia Sandu, dacă ambii practică „justiția de cabinet” și își asumă rolul de procuror, judecător și călău? Eu am auzit din mai multe surse despre presiunile pe care președintele țării le face asupra ANI, PG și altor instituții să facă diferite acțiuni forțate și nejustificate împotriva noastră, am auzit și de liste negre, în care figurează liderii opoziției. Maia Sandu trebuie să conștientizeze că Plahotniuc, care a făcut la fel ca ea, este astăzi unde este și că mai devreme sau mai târziu orice abuz de acest fel se va pedepsi, iar ea va purta răspundere pentru instigarea organelor de drept la fabricarea de dosare penale împotriva oponenților săi politici. Eu nu mă tem de astfel de dosare fabricate, ne-a făcut fostul regim zeci de astfel de dosare, însă cei care le comandă trebuie să se teamă pentru răspunderea pe care o vor purta, să conștientizeze că la fel ca fosta dictatură, nici ei nu sunt veșnici în funcție și că dacă vor continua cu astfel de abuzuri, ar putea pleca de la putere prematur și cu un cv politic foarte rușinos.
Revenind însă la schimbările politice care au loc, de ce credeți că oamenii și-au pierdut încrederea în dvs și v-au votat într-un număr atât de mic?
ID: Faceți un exercițiu, candidați la următoarele alegeri și să presupunem că vă votează vreo 5 la sută. Asta înseamnă că 95 la sută nu au încredere în dvs? Evident că nu. Pur și simplu ceilalți au alte preferințe. În cazul meu, nu mă miră ca după ani de guvernare atât de complicați, cu jumătate de mandat blocat de regimul Plahotniuc, iar cealaltă jumătate în criză pandemică, au apărut diferite greutăți și nemulțumiri la oameni și eu și-au manifestat nemulțumirea prin votarea candidaților de dreapta. În general, dacă luăm toate aceste procese sociale în calcul, PSRM a luat în alegeri un scor bun. Dacă PAS ar fi fost la guvernare în acele condiții, vă garantez că nu lua nici jumate din scorul nostru. Așadar, nu e nimic special în rezultatul alegerilor, oamenii au ales să facă această schimbare ca să vadă dacă viața lor va fi altfel și eu sunt alături de speranțele lor în această schimbare, toți facem astfel de alegeri în viață, încercăm cel puțin, apoi dacă nu ne reușește ne întoarcem la ceea ce am avut înainte. Noi am guvernat așa cum am putut în aceste vremuri tulburi, evident că se putea mai bine, însă eu sunt sigur că vom avea și noi șansa noastră repetată și atunci când vom reveni la guvernare, peste câțiva ani și în alte condiții, vom demonstra că putem avea mai mult succes.
Care va fi rolul dvs mai departe în politică, în activitatea PSRM? Luați în calcul și o eventuală retragere din politică?
ID: Sunt încă prea tânăr și în formă ca să mă gândesc la retrageri, dimpotrivă, mă gândesc la cum să construiesc ceva bun mai departe, într-un mod solid și matur, cu perspective pentru Moldova. Asta nu înseamnă că mă văd toată viața în politică. O să activez în acest domeniu atâta timp cât pot fi de folos oamenilor care m-au votat, iar numărul lor este unul foarte mare, deci și responsabilitatea mea față de ei este pe măsură. Acum principala mea preocupare este ca PSRM să devină un partid de opoziție foarte eficient și să apere suveranitatea și neutralitatea țării, să protejeze cetățenii de deciziile abuzive ale noii puteri, să amintească guvernării de răspunderea față de oameni, așa încât toate promisiunile cu care PAS a câștigat alegerile să fie puse în practică până la virgulă, nu selectiv. Cred că o sa avem multă treabă, fiindcă au fost lansate foarte multe promisiuni populiste, fără acoperire, iar noi le vom pune în discuție ori de câte ori guvernarea se va face că uită de ele.
Ce înseamnă un partid de opoziție eficient?
ID: Este un partid care nu critică doar de dragul de a critica, dar preia problemele reale de la cetățeni și face presiuni asupra guvernării să le rezolve. Agenda unui partid de opoziție trebuie să fie agenda de probleme a cetățenilor, pentru asta trebuie o comunicare foarte strânsă cu ei. Personal voi avea începând din luna septembrie deplasări în toate raioanele țării, vreau să înțeleg cât mai bine care sunt așteptările oamenilor de la noi și să facem relația noastră mai eficace. În ceea ce privește relația noastră ca partid de opoziție cu PAS, vă asigur că va fi una foarte matură politic, nu ne vom angaja în lupte isterice cu ei, mai ales că la capitolul isterie ei sunt campioni. Noi, ca forță de stânga, vom lupta pentru rezolvarea problemelor economice și sociale ale cetățenilor. Iar când noul regim va comite abuzuri și va genera probleme, noi împreună cu cetățenii vom găsi căile prin care să oprim aceste abuzuri și să-i punem pe guvernanți la respect. Actualul regim de guvernare are nevoie de o astfel de opoziție, pentru a-i pune cu picioarele pe pământ, fiindcă vedeți și voi cum deja euforia le-a cam luat mințile unora, au devenit peste măsură de aroganți, preocupați doar de împărțirea funcțiilor și de preluarea controlului asupra unor instituții care ar trebui să rămână independente.
Unde credeți că va fi Moldova în 5 ani, la ce să se aștepte cetățenii?
ID: Cred că acest răspuns se află chiar la cetățeni și decizia e tot la ei. Dacă actuala guvernare nu își va îndeplini angajamentele, nu trebuie așteptat ca peste 4 ani să fim în același loc și să tolerăm nedreptatea, așa cum s-a întâmplat cu guvernările AIE, care furau și sărăceau țara, iar lumea răbda. Sunt sigur că de această dată oamenii înșiși vor fi gata să ia măsuri. În prezent procesele politice se derulează mult mai repede comparativ cu zece ani în urmă și ceea ce azi pare stabil mâine poate fi inversat la 180 de grade. Deci guvernarea să fie atentă să nu își facă de cap și să nu trădeze interesele țării și așteptările oamenilor.
Dacă am fi fost noi la guvernare, vă puteam spune cum va arăta Moldova peste 5 ani, dar așa rămâne să vedem. Eu nu cred în capacitatea actualei guvernări de a schimba lucrurile în bine, dar admit că sunt subiectiv, de aceea haideți să-i lăsăm să lucreze și să îi criticăm mai târziu și mai decisiv, dacă nu oferă rezultatele promise. Iată despre Chișinău vă pot spune că am toată încrederea că va arăta ca un oraș mult mai modern decât a fost în ultimii ani, fiindcă primarul Ion Ceban se isprăvește bine cu obligațiile sale și se văd rezultatele.
Eu am foarte mare încredere în patriotismul cetățenilor noștri, știu că oricât de greu le-ar fi, ei își iubesc țara și nu vor accepta niciodată ca independența ei să fie pusă în discuție sau să fie afectată de diferite jocuri geopolitice, plănuite de actori din exterior. În general, consider că Moldova are nevoie azi de o forță politică tot mai axată pe problema intereselor noastre naționale, pornind de la protejarea suveranității și identității moldovenești și încheind cu apărarea tradițiilor și valorilor creștine și sunt convins că PSRM într-un mod sau altul, într-o formulă sau alta, se poate concentra cu tot potențialul său asupra acestui țel. La 30 de ani de Independență, e timpul în sfârșit pentru o politică exclusiv națională, care să aibă drept ideal edificarea Moldovei și coeziunea poporului moldovenesc, iar toate aspectele geopolitice trebuie tratate și evaluate prin prisma acestui ideal politic, în favoarea intereselor naționale, nu în detrimentul lor.