PSRM

28 februarie 2017

Igor Dodon a prezentat un proiect de lege cu privire la modificarea Constituției și dizolvarea Parlamentului

Astăzi, Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon a lansat un proiect de lege cu privire la modificarea Constituției astfel ca șeful statului să poată dizolva Parlamentul.

Dodon a declarat : alesul poporului  are suficientă legitimitate pentru a insista pe mai multe proiecte pe care le cer cetățenii Republicii Moldova. În același timp, el a menționat că majoritatea cetățenilor Republicii Moldova cred că guvernul conduce țara noastră într-o direcție greșită, iar o cale de ieșire din această situație sunt alegerile anticipate.

-La această etapă, Constituția presupune doar două cazuri de dizolvare a Parlamentului și de inițiere a alegerilor anticipate. Astfel, astăzi Președintele Republicii Moldova vine cu un proiect de lege de modificare a Constituției și propune alte 5 temeiuri suplimentare de dizolvare a Parlamentului.

Astfel, Președintele a primit instrumente eficiente de control asupra activității Parlamentului și invers, aceste modificări vor aduce un echilibru între puterea legislativă, parlamentară, pe de o parte, și instituția prezidențială pe de altă parte – a declarat Igor Dodon.

Astfel, șeful statului a luat inițiativa de a modifica articolul 85 din Constituția Republicii Moldova și introducerea altor cazuri de dizolvare a Parlamentului, pe lângă cele care sunt deja incluse în acest articol:

  • După consultarea fracțiunilor parlamentare. Mecanism întâlnit în Republica Franceză, care asigură colaborarea între puterea legislativă și cea executivă.
  1. Parlamentul nu a implementat, în termen de 12 luni, voința poporului exprimată prin referendumul consultativ. Suveranitatea națională aparține poporului, care o exercită în mod direct și prin organele sale reprezentative, în formele stabilite de Constituție. Or, efectele referendumului consultativ nu pot fi negate de legislativ, care trebuie să aibă obligația implementării lor. Vedeți de exemplu practica Curții Constituționale a României.
  2. Referendumul republican privind demiterea Președintelui Republicii Moldova s-a soldat cu rezultat negativ sau a fost confirmată nevalabilitatea lui de către Curtea Constituțională. ​Amendamentul propus se bazează pe sugestiile Curții Constituționale, avizele Comisiei de la Veneția și practica europeană. O astfel de prevedere constituțională există în Slovacia și Austria, ambele republici parlamentare. ​
  3. Parlamentul nu a adoptat Legea bugetului de stat în termen de 2 luni de la începutul exercițiului financiar. Este inacceptabilă admiterea unor situații în care Parlamentul nu reușește, din lipsă de înțelegere politică să adopte în termen legal Legea bugetului de stat. ​În urma analizei procesului de adoptare de către Parlament a legilor bugetului anual pentru ultimii 7 ani se constată că acestea au fost adoptate cu mari întîrzieri în raport cu începutul exercițiului financiar anual.​Constituțiile Estoniei și Ungariei conțin asemenea temeiuri de dizolvare a legislativului.
  4. Dizolvarea Parlamentului prin referendum, inițiat de Președintele Țării.​Astăzi, Constituția Republicii Moldova nu conține prevederi exprese care ar permite poporului să sancționeze Parlamentul pentru încălcarea obligațiilor sale de a reprezenta și realiza interesul acestui popor. O astfel de practică există în Estonia. ​

– Intenționez să solicit de la deputați susținerea acestui proiect până pe data de 24 martie. Avem nevoie de 34 de semnături. În caz că până pe data de 24 martie nu vor fi acumulate o treime din semnăturile deputaților, atunci îmi rezerv dreptul să realizez această inițiativă prin colectarea semnăturilor și prin inițiativă populară. Vreau să reiterez faptul, că Președintele Republicii Moldova care are legitimitate în urma alegerii directe de către cetățenii țării trebuie să aibă posibilitatea în anumite cazuri să dizolve Parlamentul – a declarat Igor Dodon.