PSRM

28 aprilie 2017

Adrian Lebedinschi: Dar ce vedem noi în realitate? Scheme corupte prin care sunt otrăviți copiii noștri

(Discursul din Parlament a deputatului PSRM, Adrian Lebedinschi privind dezbaterea moțiunei simple împotriva ministrului Educației, Corina Fusu pe data de 28 aprilie 2017)

Stimați colegi, dragi părinți, bunei,

În ordinea de zi a societăţii moldovenești, de mai mulți ani, este transformarea ecosistemului educaţional.

Conştientizarea faptului că profesorul este cheia cea mai importantă în orice intenție de schimbare sau de reformare a educaţiei și vine anume de la profesor sau rămâne cu profesorul, această simplă axiomă nu o înțelege conducerea Ministerului Educației.

Ce se întâmplă, de fapt…

Sunt multe lucruri care pot fi spuse.

Vorbim ani la rând că avem foarte multe de schimbat în sistemul educaţiei.

l. Practic pentru fiecare articol din Codul Educaţiei apar noi şi noi propuneri de modificări, Legea nu funcţionează, dar Ministerul Educației nu intreprinde nimic;

2. Nu este elaborat un management competitiv al resurselor umane – esenţial pentru succesul oricărei instituţiei de învăţământ;

3. Concursul pentru ocuparea funcţiilor de director nu a rezolvat problema cunoştinţelor şi competenţelor necesare, de ce? E simplu, în mare măsură la funcții manageriale au fost numiți persoane doar pe criteriu de partid și nu reieșind din aptitudini profesionale;

4. De ce a fost exclusă posibilitatea pentru care inspectorul sau orice altă persoană aflată într-o poziţie de autoritate şi control în educaţie ar trebui să între în clasă pentru a vedea dacă elevul învaţă, ori pentru evaluarea profesorului sau managerului. Nu pot înţelege cum toţi profesorii noştri (cu mici excepţii) şi directorii au calificativul foarte bine ani la rând, iar elevii noştri au rezultatele pe care le ştim: un mare % sunt analfabeţi funcţionali, un % nedeclarat nu trece evaluarea naţională… şi an de an număr tot mai mic de absolvenți susțin bacalaureatul? Care este Motivul? Consecinţele? Dar soarta acestor copii pentru viitor?

5. Vorbim mereu despre formarea profesorilor şi de cele mai multe ori, credem că aceasta înseamnă teorie şi iar teorie! De fapt e, ce se face la facultate, cu ce vine profesorul în şcoală, ce transmite el mai departe copiilor. O formare academică care, cândva era de calitate. Acum nu mai e, îmi asum ce spun şi pot susţine cu argumente. Realitatea e că pregătirea şi formarea profesorilor, iniţială sau continuă trebuie să însemne trei trepte: învăţare, practică şi reflecţie cu privire la ceea ce înveţi, gândeşti şi faci! Ultimele două lipsesc aproape total din pregătirea profesorilor. De ce? Fiindcă formarea continuă a cadrelor didactice a rămas pe cont propriu;

6. Care-i poziţia Ministerului Educației în „dialogurile,, despre Educaţie? Doar Ordine şi Dispoziţii care birocratizează în continuare sistemul?

7. Cum percep profesorii şi personalul de conducere şi control din educaţie managementul instituţiilor de învăţământ, rolul directorului, rectorului, formarea acestora, competenţe şi cariere? Două abordări ce vin din zone diferite, din afara sistemului educaţional național doar cu asistenţă internaţională?

8. Mediul instituţional, cu foarte mici excepţii, nu conştientizează gravitatea şi dimensiunea fenomenului de analfabetism funcţional din Republica Moldova. Sincer, nici nu cred că ME cunoaște conceptele… Ministerul Educației este depăşit de timp, probleme şi, cel mai grav, de cunoaştere. Este o mare şi urgentă nevoie de transformare a acestuia…

Dacă vrem cu adevărat să schimbăm situaţia, acum cât încă mai putem face ceva, este necesar să intervenim prin intermediul resurselor bazate pe studii, pe cercetare internă – naţională, pe pilotare şi aplicare. Mediul internaţional ne-a arătat de atâtea ori, că suntem departe, incredibil de departe în ceea ce priveşte cunoaşterea domeniului…? De ce nu se intervine profesionist de a redemara situaţia?

La moment avem doar RECOMANDĂRI INTERNAŢIONALE, care au înpăiangenit agendele pedagogice… adeseaori contradictorii cu specificul sistemului şi posibilităţile reale de implimentare… Oare ai noștri specialişti din domeniu s-au epuizat?

Avem o EVALUARE a Ministerului Educaţiei, cu concluzii, argumentări pe înţelesul tuturor cetăţenilor RM.

Cu toţii demult am conştientizat, că e necesar:

– Să recunoaştem eşecului Guvernului în educaţie;

– Identificarea cauzei – trebuie să lucrăm la cauze nu la efecte;

– Formarea profesorilor de toate nivelurile, directorilor, rectorilor pentru aplicarea şi implimentarea strategiei NAŢIONALE în Educaţie;

– Reformarea gândită a instituţiilor statului pentru a fi capabile să vadă şi să înţeleagă ce înseamnă să fii în serviciul elevului/beneficiarului unui serviciu public, (la moment fiecare instituţie activează pe principii proprii);

-Monitorizarea şi evaluarea procesului EDUCAŢIEI după Standarte naţionale, specifice Republicii Moldova, clare şi transparente;

Stimați colegi, fiecare din noi î-și dorește copii sănătoși, dar ce avem?

– Scheme corupte prin care sunt otrăviți copii noștri.

Noi ne dorim copii erudiți și înțelepți.

– Conducerea Ministerului Educației, prin politicile sale, continuă să nii distrugă atit moral cît și fizic.

Stimați membri ai Guvernului și în special ai Ministerului Educației spuneți – ce rău v-au făcut școlile și grădinițele de ce le distrugeți, le lichidați sau cum spuneți voi le optimizați?

Din păcate părinții sunt puși în situația de a căuta surse de supraviețuire, de ce pentru că guvernarea nu-i în stare să ne asigure serviciu decent care să fie plătit în așa mod ca să ne putem asigura familiile. Și ce se întîmplă, încredințăm tot ce avem mai scump – copii, educătorilor și profesorilor, e logic, sunt persoane căre-și dedică viața copiilor noștri.

– Dar paradoxal cine v-a avea grijă de familiile cadrelor didactice, oare crede conducerea Ministerului Educației că majorarea salariului cu 100 lei i-a rezolvat problemele financiare ale profesorilor.

Este cert un singur lucru, la toate aceste întrebări D-na Fusu nu-i capabilă să dea un răspuns, deoarece întradevăr, trebuie să recunoaștem, nu știe ea ce să facă cu acest minister, i-a fost repartizat și ea stă în birou, ce face idee n-are, dar ceva semnează, ceva chiar și spune, ce anume indiferent, important să nu tacă și să nu lucreze.

Reieșind din cele expuse solicităm adoptarea prezentei moțiuni simple, respectiv ce v-a genera demisia din funcția de Ministru al Educației al d-nei Fusu Corina.