09 octombrie 2019
Ion Ceban a prezentat soluțiile necesare pentru asigurarea eficienței întreprinderilor municipale de gestionare a fondului locativ
Astăzi, 9 octombrie, candidatul pentru funcția de primar general al capitalei a prezentat viziunea sa și a echipei sale privind instituirea unui management eficient în domeniul gestionării fondului locativ. Ion Ceban propune crearea a cinci întreprinderi mari în fiecare sector al capitalei care vor presta serviciile necesare fondului locativ.
Ion Ceban a prezentat imagini video cum vor arăta curțile, blocurile locative și drumurile din cartiere după ce vor fi modernizate și dotate cu tot necesarul întreprinderile care prestează servicii locative.
”De activitatea acestor întreprinderi depinde în mod decisiv starea a mii de blocuri locative din Chişinău, inclusiv aspectul lor. Prin urmare activitatea lor vizează practic fiecare locuitor al municipiului. De aceea, modernizarea acestor întreprinderi, eficientizarea funcționării lor o considerăm prioritară în administrarea municipiului. Vreau ca aceste întreprinderi să fie cu adevărat moderne, iar oamenii care plătesc bani pentru aceste servicii sa vadă ca ele sunt, cu adevărat, calitative.”, a precizat Ion Ceban.
Candidatul a menționat că în Chişinău sunt 5 întreprinderi municipale pentru servicii locative şi 23 de întreprinderi municipale de gestionare a fondului locativ. 21 de întreprinderi municipale de gestionare a fondului locativ sunt în procedură de faliment, iar una – în insolvabilitate. Mai mult, în prezent, pentru salubrizarea teritoriilor de uz comun din Chişinău şi pentru lucrările de deservire a fondului de locuinţe, se alocă doar circa 27% din mijloacele necesare.
”Acesta este rezultatul managementului defectuos al acestor întreprinderi de pînă acum. Acesta este rezultatul celor care au guvernat Chișinăul o bună perioadă de timp. Datoriile acumulate ca urmare a gestionării netransparente a acestor fonduri sunt enorme. Cifrele sunt diferite, dar estimativ este vorba despre un miliard de lei. Acest lucru este grav. Și mai grav este că există o tentativă de a pune aceste datorii pe umerii locuitorilor. Acest lucru este inadmisibil, de aceea noi avem soluții pragmatice în acest sens. Vrem ca toate întreprinderile să devină eficiente, de aceea ne propunem să creăm cinci întreprinderi mari de gestionare a fondului locativ în toate sectoarele, astfel încît serviciile prestate să fie calitative. Cît ține de asociațiile de locatari, vrem să le ajutăm, inclusiv financiar, dar și să introducem un mecanism de raportare a ceea ce întîmplă în curțile blocurilor și în preajma lor. Vom găsi o soluție care să împace toată lumea, dar, în primul rînd, locatarii.”, a menționat Ion Ceban.
Activitatea eficientă a întreprinderilor responsabile de gestionarea fondului locativ va însemna: curți moderne, drumuri de cartier reparate, blocuri întreținute, scări reparate și iluminate, gunoiul colectat și evacuat la timp și alte servicii care vor crea confort tututor locuitorilor municipiului Chișinău.
Întreprinderile responsabile de gestionarea fondului locativ vor fi modernizate şi dotate corespunzător. Anual pentru buna funcționare a acestora vor fi alocate aproximativ 200 de milioane lei, din bugetul municipal, dar şi din fonduri atrase prin proiecte de la partenerii de dezvoltare.
”Voi pune accent pe cofinanțarea mai multor proiecte ce țin de gestiunea fondului locativ, începînd cu reparațiile capitale și finalizînd cu reparațiile curente, de la scări și pînă la drumurile de acces, dar și teritoriile adiacente blocurilor. Suma pe care ne propunem să o alocăm nu este suficientă, dar este destul de mare pentru a porni modernizarea fondului locativ.”, a conchis Ion Ceban.