PSRM

30 septembrie 2019

Igor Dodon: Trebuie să acţionăm foarte pragmatic și înțelept în interesul național al Republicii Moldova

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Preşedintele Igor Dodon s-a referit la rezultatele vizitei sale în SUA, unde a participat la Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite, dar şi la multe probleme importante de ordin intern din Republica Moldova. 

T: Ați revenit recent din SUA, unde aţi avut acel discurs susținut la tribuna ONU, care a stârnit mai multe controverse în plan intern. Sunt sau nu întemeiate criticele care v-au fost adresate?  

I.D.: Voi remarca în primul rând doua premiere: una că este prima dată când un discurs al unui oficial al Republicii Moldova la tribuna ONU a fost atât de promovat şi dezbătut în societate, a doua că sunt primul oficial care prin discursul său i-a reprezentat pe toți moldovenii şi nu i-a împărţit pe categorii geopolitice.

În ultimii ani, vă amintiți că oficialii moldoveni au reprezentat la tribuna ONU doar o parte a societății, o anumită categorie de electorat, au promovat teme centrate pe lupta geopolitică, doar ca să se dea în spectacol politic şi să obțină atenție din partea unei părți a comunității internationale.

Şi vreau să vă amintesc că chiar şi unii care astăzi sunt deputați în Blocul ACUM spuneau anul trecut că faptul că fosta guvernare promova la nivel de discursuri, inclusiv la ONU, subiectul retragerii trupelor străine este doar praf în ochi şi acțiune de PR, dar astăzi se contrazic.

Opinia mea este că sunt într-adevăr multe subiecte importante pe care trebuie să le promovăm la astfel de tribune internaţionale, dar în același timp avem şi mai multe lucruri pe care trebuie să le facem la nivel de acțiuni în raport cu partenerii noștri internaționali, fără a încerca să deschidem noi conflicte cu careva dintre ei, dar încercând să le rezolvam prin dialog, cu o abordare constructivă.

Subiectul legat de Transnistria, în toate aspectele sale, este pe agenda noastră de lucru şi de discuții cu toți partenerii externi, inclusiv cu Federația Rusă.

Pentru prima dată după mulți ani încep să se facă anumiți pași, mă refer la acea inițiativă anunțată recent la Chişinău de ministrul Apărării rus privind reluarea distrugerii de muniţii stocate în Transnistria, pot să apăra în continuare şi alte progrese pe această zonă, dar înainte de toate trebuie să discutăm pe intern şi să stabilim împreună care este abordarea cea mai bună, să avem un plan strategic agreat de toți pe această temă.

Personal consider că putem asista în curând la unele oportunități de a avansa pe subiectul soluționării politice a diferendului transnistrean, inclusiv datorită unui consens politic intern, dar și cu susținerea consensuală a principalelor forţe geopolitice.

Pentru asta trebuie să facem mai puțin spectacol electoral și politic cu declarații războinice sterile, dar să acţionăm foarte pragmatic și înțelept în interesul național al Republicii Moldova. Doar cu spectacole pe aceste teme nu o să facem nici un progres în ceea ce privește rezolvarea conflictului transnistrean, dar vom menține blocajul şi vom stopa orice posibile evoluţii.

T: Partenerii de coaliție, Andrei Năstase şi Maia Sandu, s-au expus în termeni foarte duri faţă de discursul Dvs. de la ONU, Primul Ministru acuzându-vă chiar de lipsa de bărbăţie. Afectează aceste declarații tari relațiile Dvs. în coaliție?  

I.D.: Andrei Năstase este în campanie electorală şi are nevoie probabil să facă multe declarații de acest gen pentru spectacolul său electoral, deci nu mă surprind declarațiile lui. El spune şi face multe lucruri năstruşnice în ultima perioadă ca să se facă remarcat, dar nu trebuie să uite că după alegerile locale trebuie să se întoarcă la aceeași masă de lucru cu cei pe care acum îi abordează într-o manieră destul de neprietenoasă şi ar putea să se trezească că sta singur la masă, că nu mai vrea nimeni să stea lângă el.

Însă Maia Sandu m-a surprins, a coborât la nivelul unui limbaj care nu cred că îi face cinste. Dacă relaţiile dintre noi s-ar fi rezumat la măsurarea nivelului de bărbăție, Andrei Năstase şi Maia Sandu erau şi astăzi în opoziţie, se luptau prin declaraţii cu Plahotniuc, nu ar fi ajuns niciodată în funcții de premieri şi miniştri la guvernare. De aceea, prefer să tratez aceste derapaje de limbaj ca simple descărcări ale unor emoții sau frustrări şi să nu le dau o importanţă care să afecteze relațiile noastre.

Eu cred că mai util este ca acum să discutăm despre maturitatea noastră politică, despre cum putem să demonstrăm o abordare echilibrată şi eficientă în actul de guvernare. Oamenii trebuie să ne dea aprecieri, nu să ne dăm noi între noi. Iar oamenii o să ne judece nu după discursurile noastre, dar după ceea ce facem efectiv pentru ca viața lor să fie mai bună. Asta așteaptă ei de la noi, nu să vadă că ne aruncăm săgeţi.

T: Au trecut 100 de zile de la schimbarea puterii în RM. Cum apreciați această perioadă?  

I.D.: O perioadă de tranziție în care noua majoritate parlamentară a reușit în timp record să facă pași importanți pentru curățarea instituțiilor statului, practic a fost votat aproape integral acel pachet de deoligarhizare. Este un prim rezultat important, dar cred că greul abia începe. Cetățenii așteaptă ca guvernanții să se ocupe prioritar de problemele lor sociale și economice.

Unii politicieni au vorbit foarte mult și energic în anii precedenți, fiind în opoziție, ei însă continuă să vorbească mult și acum, fiind la guvernare, dar oricât de bătăios și convingător ar vorbi, cetățenii vor să vadă și acțiuni, dincolo de vorbe, cât mai multe acțiuni concrete și eficiente.

Eu cred că noi toți trebuie să tratăm primele 100 de zile cu o anumită indulgență, ca pe o perioadă de tranziție de la vorbe la acțiuni, ca pe o perioadă de adaptare a opoziției cu funcțiile și responsabilitățile guvernării.

Guvernul nu este nici club de discuții, nu este nici judecătorie, nici ong, el este principalul organ executiv al statului și eu sper foarte mult că o sută de zile au fost suficiente să se înțeleagă acest lucru. De acum încolo, perioada indulgenței a trecut, încep exigențele.

T: În ce măsură credeți că a reușit noua putere să se ridice la așteptările cetățenilor?

I.D.: Cred că într-o măsură destul de bună, dacă e să vorbim de schimbarea din funcții a celor care au capturat instituțiile statului, dar nu pot spune același lucru dacă e să vorbim despre modul în care acționează Guvernul, pentru că încă nu există un plan de lucru bazat pe rezolvarea problemelor de bază ale oamenilor.

Am senzația că la unele ministere sunt conducători care au venit în funcția de miniștri doar pentru a avea o înscriere în CV că au ocupat fotolii în Guvern, ei încă fac experimente sau nu au înțeles ce sarcină au, însă timpul trece repede, nu avem timp să stăm până anumite persoane înțeleg care sunt problemele reale ale oamenilor. Şi ar trebui de renunțat la practica de a arunca în spațiul public declarații nechibzuite, neanalizate suficient, care tensionează societatea.

Declarația recentă că Guvernul se gândește din nou la majorări de impozite și introducerea impozitului progresiv este extrem de periculoasă. Cred că înainte să se lanseze astfel de idei ele ar trebui analizate şi dezbătute cu categoriile sociale care urmează să fie afectate.

Pentru mine, dar înțeleg că şi pentru PSRM, principala fracțiune politică din Parlament, această declarație a fost o surpriză. Am văzut că ea imediat a fost criticată şi de mai mulți experți. Asta se întâmplă pentru că se lansează idei care îi vin cuiva în cap peste noapte, fără nici o analiză de impact serioasă în ceea ce privește efectul negativ asupra cetăţenilor.

Noi, la Preşedenţie, am reușit să creăm un nucleu foarte puternic și profesionist în domeniile economice și sociale, putem veni cu suportul și expertiza necesară colegilor din Guvern. În scurt timp voi veni cu o abordare complexă cum vedem noi dezvoltarea economică sustenabilă și crearea premiselor reale pentru îmbunătățirea calităţii vieții și crearea locurilor de muncă în Republica Moldova.

T: Care trei măsuri/acțiuni ale noii puteri le considerati cele mai importante?  

I.D.: Din ceea ce s-a făcut până acum, cred că faptul că au fost înlăturați de la conducerea unor instituții persoane care coordonau diferite scheme frauduloase, este cel mai important lucru ce s-a făcut în acest timp scurt.

Apoi foarte important mi se pare că am început să normalizăm relațiile cu partenerii externi, inclusiv cu Federația Rusă. După mai bine de 3 ani, avem în sfârşit colaborare bilaterală la nivel parlamentar și guvernamental, avem un dialog activ cu Rusia, spre binele cetăţenilor, care am văzut în recentele sondaje de opinie că remarcă pozitiv acest lucru.

În același timp, au fost reluate finanțările externe, lucru de asemenea benefic pentru țara noastră. Este de asemenea important că instituțiile de drept au început să lucreze liber şi începem în sfârșit să vedem progrese în dosare de rezonanţă ca furtul miliardului, concesionarea Aeroportului Chişinău, privatizarea Air Moldova şi altele.

Sunt şi multe alte lucruri bune care s-au făcut în acest timp scurt, dar cred că mai important este ceea ce vom face de acum încolo şi modul în care vom rezolva problemele sociale ale cetăţenilor.

T: Ce greșeli credeți ca au fost făcute în această perioadă?  

I.D.: Cred că s-au făcut anumite greșeli atunci când s-au organizat acele concursuri pentru anumite funcții şi apoi nu s-a ținut cont de rezultatul lor, asta a afectat credibilitatea acțiunilor noastre legate de curățarea instituțiilor şi trebuie să se învețe lecțiile cuvenite din astfel de greșeli. O altă greșeală cred că ţine de modul în care a fost construită agenda de lucru a Guvernului, dar trebuie să admitem pe de altă parte că totul s-a făcut atunci în pripă şi nu a fost mult timp pentru a fi creat un program mai consistent. Însă acum putem să-l adaptăm din mers şi să ne apropiem mai mult de ceea ce așteaptă cetățenii de la Guvern, nu de ceea ce consideră unii conducători de instituții că ar fi prioritar.

T: Ce priorități ar trebui să aibă coaliția de guvernare pentru perioada următoare?  

I.D.: Guvernul trebuie să facă prioritar ceea ce îi cer cetățenii. Oamenii vor o securitate socială mai bună, o economie performantă care să permită majorări de salarii şi pensii, vor tarife decente, să nu mai fie furaţi prin diferite scheme frauduloase, vor drumuri mai bune, un sistem medical măcar decent. Iată astea sunt prioritățile de care trebuie să se ocupe Guvernul, nu trebuie să inventeze nimic, nu trebuie să elaboreze mari programe de guvernare, dar să vină cu soluții şi acțiuni concrete care să rezolve problemele menționate.

E adevărat că acestea nu se rezolvă în trei luni, dar îngrijorarea mea este că anumite ministere care răspund de aceste domenii nu au o viziune clară şi un plan prin care să se ocupe în mod eficient de aceste probleme ale oamenilor. Eu de o lună avertizez asupra acestor lucruri şi am senzaţia că unii pur şi simplu nu pot sau nu știu cum să lucreze pentru cetăţeni, se pierd în continuare în justificări de ce nu pot face ceva, în loc să treacă la acțiuni.

Dacă în termen scurt conducătorii acestor ministere nu înțeleg sarcinile pe care le au în faţă, nu trebuie să ne ferim să luam în calcul o primă remaniere, să fie aduși oameni care înțeleg mai bine ce trebuie făcut. Conducătorii de instituții trebuie să înțeleagă că nu au fost numiți pe patru ani, dar vor sta în funcții atâta timp când produc rezultate concrete pentru cetăţeni. Este o vorbă din popor: scările se construiesc de jos în sus, dar se mătură de sus în jos. Să nu uite de asta cei din ministere.

T: Cât credeți că se va menține actuala coaliţie de guvernare?

I.D.: Ca Preşedinte voi face tot ce îmi stă în puteri ca actuala coaliţie să aibă un mandat plin, de patru ani, să reușească să aducă Moldova ireversibil pe calea cea bună, așa încât instituțiile să nu mai fie vulnerabile la schimbările politice, ele să rămână să lucreze permanent în slujba cetăţenilor. Orice guvernare care se vrea eficientă trebuie să se bazeze pe o temelie solidă, pe perspectiva unei stabilități îndelungate, pe confortul unei susțineri politice ample. Și Președinția, și Partidul Socialiștilor, din câte cunosc, doresc sincer și cu toată convingerea să păstreze această temelie și această susținere actualului Guvern, actualului Prim-ministru. Depinde deja de cumpătarea și realismul nostru, al tuturor și al fiecăruia luat în parte, depinde poate și de sprijinul necondiționat al partenerilor externi, ca acest deziderat să fie înfăptuit pe ani înainte.

T: Ați spus în discursul din Parlament că testul pe care urmează să-l treacă actuala coaliție de guvernare este cel al alegerilor locale. Va rezista coaliţia şi după locale?  

I.D.: Alegerile locale ar trebui să fie o competiție politică decentă şi corectă, inclusiv între candidaţii celor două partide din coaliţia de guvernare. Indiferent care vor fi rezultatele, proiectul nostru de a reconstrui ţara rămâne unul pe termen lung şi va trebui ca politicienii din PSRM şi ACUM să găsească în continuare limbă comună. Dacă cineva va prefera să pună în faţa acestui obiectiv orgoliul sau propriul său interes politic, va fi responsabil în faţa cetăţenilor pentru criza pe care o provoacă şi pentru eventualele alegeri parlamentare anticipate.

Eu cred însă că în ambele partide sunt oameni maturi politic care înțeleg că Moldova nu trebuie lăsată să revină la haosul în care era în urma cu 3 luni de zile, în ambele partide sunt oameni experimentați, care înțeleg că reconstrucția statului este o muncă de echipă şi vor pune în față interesul cetăţenilor. Am încredere că se va depăși cu bine acest test al alegerilor locale, iar coaliţia va ieși mai întărită, inclusiv în plan local şi mai pregătită pentru munca grea care urmează.

T: În final aş vrea să vă întreb cum comentaţi scandalul din justiţie, cel legat de demiterea membrilor CSM de către Adunarea Generală a Judecătorilor? Primul Ministru Maia Sandu a declarat că nu recunoaște ședința care a avut loc pentru demiterea membrilor CSM. Există riscul să ne confruntăm cu o criză de proporții în sistemul judecătoresc?  

I.D.: Situația pare să fie destul de serioasă și ar fi corect să nu facem abuz de calificative în descrierea acesteia. Nici Președintele țării, nici Primul Ministru sau Președintele Parlamentului nu pot da la această etapă un calificativ obiectiv legat de ceea ce se întâmplă, fără a risca să se poziționeze de o parte sau alta. Ori eu cred că la acesta etapă este foarte periculos ca noi să intervenim părtinitor în această dezbatere a judecătorilor, care capătă forma unui conflict. Cu ce vom fi noi mai buni ca cei pe care i-am scos de la guvernare în luna iunie dacă vom începe prin aceleași instrumente să intervenim în sistemul justiției sau procuraturii? Să ne gândim și la cât de afectată va fi securitatea socială a statului în cazul când se produce o dezbinare în sistemul judecătoresc.

Am cerut echipei mele o analiză mai amplă pe acest subiect, vreau să înțeleg corect toate aspectele care au dus la aceasta situație, posibil voi avea şi discuții cu ambele părţi, după care să pot veni cu eventuale propuneri care să ducă la detensionarea situației din sistem judecătoresc. Sistemul judecătoresc are nevoie de reforme profunde, sunt suficienți oameni integri în acest sistem care își doresc aceste reforme şi le pot susține, însă este nevoie să se dialogheze cu ei, să li se respecte dreptul la opinie, să le fie ascultate şi analizate propunerile.

Cred că rolul șefului statului, al Primului ministru şi al Președintelui Parlamentului trebuie să fie acela de a sprijini aceste reforme şi implementarea lor într-un mediu de lucru cât mai corect, cât mai apropiat de un consens, de o soluție amiabilă, care să garanteze respectarea independenţei sistemului judecătoresc. Dacă nu vom da dovadă de echidistanţă şi ne vom poziționa de o parte sau alta, riscăm să fim noi cei care în realitate politizăm justiția, în loc să o depolitizăm.

Eu, în calitate de Președinte, împreună cu colegii din majoritatea parlamentară, suntem ferm hotărâţi să avansam cu reforma justiției și a procuraturii. Vom organiza o evaluare obiectivă și detaliată a procurorilor și judecătorilor. Cei care au fost implicați în fărădelegile din ultimii ani, nu vor putea să-și justifice averile agonisite cu salariile de bugetari, nu corespund criteriilor de profesionalism … vor fi nevoiți să plece din sistem.

Consider că această criză e un alt test greu pe care va trebui să-l trecem cu bine și suntem obligați să-l trecem, pentru că e mult de lucru și avem nevoie de concentrarea tuturor forțelor, a tuturor pârghiilor statului de drept asupra cauzei noastre prioritare, cea de modernizare a Republicii Moldova.

Andriana Cheptine tribuna.md

PSRM

Adera la partid!

Proiectele partidului

Semnalează o problemă