30 iulie 2019
Bani irosiți: Socialiștii continuă să denunțe fărădelegile comise în primărie
Consilierii municipali ai Partidului Socialiștilor au organizat tradiționalul briefing de presă. În cadrul acestuia, reprezentanții poporului au evidențiat mai multe probleme acute ale municipalității, fiecare dintre acestea, potrivit socialiștilor, produc pagube în sumă de sute de milioane de lei.
În special, socialiștii au abordat activitățile întreprinderii “Exdrupo”. Potrivit președintelui fracțiunii PSRM din Consiliul Municipal Chișinău, Dinari Cojocaru, în pofida faptului că această companie este bine echipată atît din punct de vedere al echipajului tehnic, cît și al specialiștilor, munca pe care această firmă municipală trebuie să o desfășoare este încredințată unor agenți privați.
“În 2019, pentru această întreprindere au fost alocați aproximativ 111 milioane de lei pentru reparația drumurilor, clădirilor, salariilor etc. Dar, din păcate, aflăm că banii alocați au fost transferați către companii private, iar munca a fost făcută de acestea. Nu este clar de ce o companie care are utilaj specific solicită serviciile altor agenți. După cum s-a dovedit, administratorul nu a încheiat un contract cu compania pentru a asigura echipamentul. Și pentru a efectua lucrările de asfaltare necesare la timp s-a adresat companiei X. De asemenea, nu este clar de ce serviciile prestate au fost de cîteva ori mai scumpe, iar calitatea a fost de cîteva ori mai proastă”, a remarcat el.
Potrivit lui Cojocaru, o situație similară s-a creat și cu marcajele rutiere. Din 2008, municipalitatea cumpără vopsea pentru aceasta de la aceeași companie, care, conform unor date, este asociată cu Partidul Liberal. Calitatea materialului lasă mult de dorit, și lucrările din nou nu sunt efectuate de întreprinderea “Exdrupo”, căreia i se alocă bani, ci de o firmă terță.
“Prin urmare, suportăm pierderi financiare, nu putem verifica calitatea lucrărilor, suportăm pierderi salariale etc. Pentru lucrările efectuate de “Exdrupo” sunt necesare 130 milioane de lei anual. Peste 90% dintre acestea, “Exdrupo” le oferă altor companii. Conform calculelor noastre, de la o astfel de întreprindere pierdem aproximativ 60 milioane de lei. Este clar că acest lucru este realizat în beneficiul companiilor care au patroni în politică. Acesta este motivul pentru care trebuie să schimbăm niște șefi de întreprinderi, pretori, vicepretori și, de aceea, o facem”, a adăugat el.
Socialiștii au abordat și problema legată de reparația străzilor din capitală. În special, vicepreședintele fracțiunii PSRM din Consiliul Municipal Chișinău, Alexandr Odințov, a menționat că există un mare risc ca reabilitarea străzii Ion Creangă în acest an să nu fie finalizată din vina fostei administrații a orașului.
“Totul este foarte simplu. Acest lucru se face intenționat, fără a merge la fața locului, fără un studiu detaliat al situației, cum ar fi prevederea aceluiași sistem de rădăcini de copaci care cresc de-a lungul străzilor. Pentru ce? Pentru a se face mai apoi modificări în proiect și în prețul de licitație pentru ca un anumit agent economic să cîștige bani și, în consecință, să ofere o parte și celor din comisie. Riscăm ca strada Creangă să nu fie finisată, se preconizează încetarea la marcajul strada Coca, iar de la Coca, pînă la cercul Ștefan cel Mare de lîngă Institutul Pedagogic Creangă se propune a fi achitate încă 27 milioane de lei”, a spus socialistul.
Odințov remarcă că situația cu privire la drumurile deja reparate nu este mai bună. Asfaltul de pe Vasile Alecsandri, Ștefan cel Mare și Negruzzi, inclus în primul pachet de restaurare a străzilor din capitală, “s-a transformat deja în valuri”. Apare întrebarea și cu privire la al doilea pachet care prevede repararea străzilor Tighina, 31 august și Alexandru cel Bun.
„Compania “Delta”, care a efectuat lucrări de reparație pe strada Alecu Russo și care a cîștigat în mod miraculos și tenderul pentru repararea primului pachet de străzi, Ștefan cel Mare, Negruzzi, Vasile Alecsandri, este în faliment, iar în Tribunalul București se examinează dosarul, prin care trebuie să declare compania “Delta”, falimentată. Și Tribunalul București trimite o plîngere tuturor creditorilor posibili, adică o scrisoare cu care noi, Consiliul municipal, trebuie să formulăm o reclamație. “Delta” are un anumit procent care nu a fost încă plătit de această companie ca garanție a controlului calității. Așadar, am fi putut pierde complet toate garanțiile datorită faptului că Direcția Transport din administrația anterioară uitase de primărie și să trimită avocaților o scrisoare potrivit căreia este necesar de depus la timp o reclamația la Tribunalul București. Data finală de acceptare de către tribunal a creanțelor de la creditori a fost 15 iulie. Și ce vedem noi? Direcția Transport trimite scrisoarea primarului interimar și avocatului vineri, pe 12 iulie. Cît timp au avut la dispoziție avocatul și primarul pentru a reuși? Și, practic, printr-o minune, descoperind această scrisoare, reclamația împotriva acestui agent economic a fost totuși trimisă Tribunalului București”, a subliniat el.
De asemenea, Odințov a menționat că unor servicii specializate nu le pasă de îndeplinirea responsabilităților sale de serviciu. În special, întreprinderea „Lumteh” a ignorat de trei ori apelul socialistului cu privire la necesitatea instalării iluminatului pe una dintre cele mai avariate secțiuni a drumului Mihai Viteazul. O astfel de indiferență manifestată de directorului companiei l-a indignat pe vicepreședintele fracțiunii PSRM.
„Eu nu l-am rugat să instaleze iluminatul unui agent economic, ci pe un drum public. Noi, consilierii municipali, am fost nevoiți să depășim constant o astfel de atitudine idioată din partea Executivului Primăriei, pentru a fi realizate programele sociale”, s-a indignat Alexandr Odințov.