PSRM

17 martie 2017

Bogdan Țîrdea: La CFM e un adevărat dezastru

 (Alocuțiunea deputatului Bogdan Țîrdea în Parlamentul Republicii Moldova privind votul de neîncredere acordat Ministrului Transportului)

La CFM e un adevarat dezastru. Angajații întreprinderii de 4.5 luni nu și-au primit salariile, restanțele sunt de 136 mln lei, datoriile totale a întreprinderii de 550 mil. lei!. Una din cauzele neplăților e faptul că firma „Avante” a asigurat CFM cu combustibil. Acum firma îşi cere prin judecăţi datoriile, recuperînd doar în martie 24  mil de lei… Din cauza acestui litigiu, conturile Ministerului Transportului sînt blocate.

Raportul Inspecției Financiare din 25.07.16,  reflectă că în 2013-2016, CFM a avut pierderi enorme :

2013 – 29  722,7 mii lei

2014- 100 420,0 mii lei

2015 -105 235,9 mii lei

În cadrul inspectării, citez: „au fost constatate un șir de nereguli și tranzactii dubioase cu elemente de fraudă în gestionarea patrimoniului CFM”! Fraudele enumerate sunt de sute de milioane de lei! Și totuși, nimeni nu face pușcărie, și culmea cinismului, în 2013-2015, șefii CFM își iau  premii de 37 mln de lei!

Spre exemplu, în martie 2015, CFM a luat 2 mln euro credit de la Victoria Bank cu 7% anual pentru instalarea barierelor automate. Banii i-au primit 2 firme- Adotel Hex și Demid Com. Utilajul pînă azi n-a fost livrat, lucrările nu s-au produs, dar CFM achită băncii procente.

Dezastru e și la ANTA. Potrivit raportului CNA din 12 septembrie 2016, 80% din veniturile ANTA nu ajung în Fondul Rutier, ci satisfac nevoile personale ale Agenţiei, adică, ale baronilor ei!  În 2016, de 7 ori au crescut cheltuelile pentru pază – care-s de 700.000 lei, de 3 ori-pentru automobile și cabinete de lux, care îs deja de 3 mln de lei!

La Moldatsa în septembrie 2016, au izbucnit proteste. In timp ce salariile lucrătorilor tehnici  au fost reduse cu 40%,  rudele funcţionarilor beneficiau de salarii de zeci de mii de lei, prime şi credite fără dobîndă, unii figurind ca angajaţi și pe listele Ministerului.

În septembrie, 2015, Moldatsa a decis să sponsorizeze Academia de Studii Economice cu 25 de mii de lei. Printr-o coincidenţă, în acelaşi an ministrul Chirinciuc şi-a susţinut  acolo teza de doctorat.

În 2014,  BERD ne-a oferit creditul de 52, 500, 000  euro, pentru achiziţionarea de locomotive! Pînă în prezent, banii nu au fost obţinuţi. Cu toate acestea, noi achităm comisioane de 250.000 euro!

Nemulțumită este și UE. Conform raportului  Comisiei Europene, privind implementarea Acordului de Asociere din 10 martie 2017, flota comercială, care utilizează pavilionul moldovenesc, continuă să fie inclusă în „lista neagră” a Memorandumului de la Paris!.

Așa si nu a fost adoptat un nou Cod al transportului feroviar și o nouă Lege privind crearea unei agenții feroviare.

La 18 septembrie, 2015, Chirinciuc a semnat o dispoziţie de a asfalta drumul pînă la oficiul firmei care-i aparţine lui si lui Anatol Placinta – SRL “Lefcons-agro”. Lucrările au costat bugetul 8,5 milioane de lei.

Doar în anul 2015, CFM a procurat de la firma Get Pre­mium carburanţi în valoare de 60 mln de lei. Explicația e simplă – Get Pre­mium este apropiată lui Ghimpu prin Veaceslav Ceban, co-fondator la Eurosim și la Parstar Petrol.

În timp ce bani pentru achitarea salariilor angajaţilor nu-s, Igor Matveiciuc, consilierul directorului „Calea Ferată din Moldova”, şi-a cumpărat la 27 decembrie 2016 postul de televiziune Noroc TV şi Noroc FM care fac publicitate activă liberalilor.

Dezastrul de la minister se explică și prin faptul, că Chirinciuc adesea e peste hotare, unde se ocupă de propria afacere cu mobilă-firma Cavio, pe care în anii 2014-2015, a uitat s-o indice în declarația de venituri. Or, doar în 2014, veniturile Cavio au depăşit 2 mln. Euro! Insuși ministerul a devenit o filială a firmei Cavio, multi angajați ai ei devenind funcționari.

Serghei Bucătaru a devenit viceministru în anul 2015. Pînă a se face viceministru, a reprezentat companiile lui Chirinciuc în instanţele de judecată.

Vitalie Rapcea – al doilea viceministru al Transportului, pînă a fi numit în acest post, a activat în calitate de consilier al lui Chirinciuc.

Dorin Bagrinovschi – secretarul ministrului. Anterior a afost director de marketing la FC Costuleni – club de fotbal, finanţat de Chirinciuc”.

Vadim Gujea a obţinut funcţia de director interimar Moldatsa. Acesta este fostul director al companiei Euroatlant, avîndu-l în calitate de fondator pe Chirinciuc.

Logic, apare întrebarea: asemenea hoții se fac cu acceptul lui Pavel Filip?

Dacă acest ministru nu va fi demis sau chiar condamnat, atunci da!