17 mai 2017
La cererea socialiștilor, Inspecția financiară a efectuat controale la Direcția pentru protecția drepturilor copilului, la Spitalul clinic municipal nr.4 și la Maternitatea nr.2
În urma verificărilor, la Spitalul clinic municipal nr.4 și la Maternitatea nr. 2 au fost depistate numeroase încălcări, inclusiv consumul inoportun de bani. Verificările au fost efectuate de Inspecțiea financiară a Ministerului Finanțelor, la cererea deputatului Partidului Socialiștilor, Bogdan Țîrdea, precum și la insistența unui număr de consilieri municipali socialiști.
Inspecția a stabilit că, conducerea Direcției pentru protecția drepturilor copilului a cheltuit în mod ineficient fondurile publice, astfel încât bugetul a avut de suferit.
Se remarcă faptul că două asociații publice ”Centrul Media pentru Tineri”(60,9 m2) și ”ARTIS io” (100,4 m2), foloseau gratuit spațiul, fără o decizie a Consiliului municipal, ca urmare în bugetul local nu au ajuns aproape 100 de mii de lei, iar serviciile comunale în sumă de 55 mii lei, nu au fost achitate.
S-a constatat că pe 1 ianuarie 2015 – 1 aprilie 2017, două persoane au fost angajate în funcția de paznic, au fost remunerate, dar nu au lucrat. Munca lor a fost realizată de către alți angajați. Ei au primit un salariu total de 132,1 mii lei. De asemenea, profesorii asociației au primit un salariu în valoare totală de 15,2 mii lei.
În plus, au fost achiziționate produse alimentare în sumă de 31,7 mii lei, pe care personalul direcției nu le-a transmis copiilor, ci și le-au lăsat lor. Nu au fost întocmite documentele necesare, rapoartele de cheltuieli.
Inspecția Financiară a cerut consilierilor municipali să ia măsuri și să definească relațiile contractuale dintre direcție și asociațiile publice ca pe parcurs să se evite cheltuielile nerezonabile.
În plus, Direcția pentru protecția drepturilor copilului trebuie să analizeze rezultatele inspecției și să ia măsuri de remediere pentru a îmbunătăți monitorizarea managementului resurselor umane, pentru a organiza un sistem de management financiar și de control, trebuie să fie returnate sumele de bani cheltuite în mod ilegal.
În urma inspecțiilor la Spitalul clinic municipal №4 s-a constatat că au fost achitate în mod nejustificat salarii în valoare de 10 mii de lei. De asemenea, s-a constatat că de la 1 ianuarie până la 1 iunie 2016 angajaților instituției le-a fost plătit nejustificat 43,6 mii lei.
În 2015 – 2016 au fost angajate ilegal unele persoane și a fost efectuată plata nejustificată a salariilor. Conducerea spitalului nu a luat măsuri ca fostul director al spitalului să întoarcă în folosul instituției 373,2 mii lei, potrivit deciziei Judecătoriei sectorului Buiucani. Cu acești bani el și-a cumpărat electrocasnice. S-a constatat că există nereguli în achiziționarea de medicamente. De asemenea, au fost identificate o serie de alte costuri nejustificate.
Inspecția financiară cere instituției să examineze rezultatele inspecției, să întoarcă în bugetul instituției 117 mii lei, să ia măsuri, să realizeze decizia instanței și să obțină de la fostul director al spitalului suma de 373,2 mii lei. În plus, e necesar să se efectueze o investigație internă iar cei vinovați să fie pedepsiți.
În rezultatul verificărilor, la Maternitatea nr.2 s-a constatat că a fost efectuată plata nejustificată a salariilor și achiziționarea de medicamente în detrimentul fondurilor de asigurări obligatorii de asistență medicală, cu toate că aceste costuri trebuiau să fie în detrimentul fondurilor speciale. Personalul instituției a primit, de asemenea, finanțare suplimentară pentru daune. Totodată, s-a stabilit că nu au fost identificate obligațiile angajaților și nu s-au respectat cerințele la întocmirea documentelor.
Inspecția Financiară solicită instituțiilor medicale să se familiarizeze cu rezultatele verificării, să ia în considerare toate cerințele în calcularea salariilor și a punerii în aplicare a achizițiilor publice.
Inspecția financiară cere de asemenea, de la toate cele trei instituții municipale, de la Consiliul municipal și Direcția sănătate, ca în termen de 30 de zile să prezinte un raport cu privire la măsurile luate.