PSRM

01 decembrie 2017

Proiectul Bugetului de stat pentru anul 2018: abordarea nu se schimbă!

(Discursul în Parlament a deputatului din partea fracțiunii Partidului Socialiștilor, Vladimir Golovatiuc în timpul dezbaterilor privind proiectul Bugetului pentru anul 2018 la 1 decembrie 2017)

Astăzi discutăm proiectul de lege privind Bugetul pentru anul 2018. Din păcate, legea este nouă, dar abordările sunt vechi. Nu este nimic nou.

Toate acestea le-am văzut în proiectul de buget atât pentru anul 2015, cât și pentru 2016 și 2017. Am menționat întotdeauna că politica fiscală și bugetul nu stimulează creșterea consumului prin instrumente fiscale. Nu există un sprijin real pentru populație și afaceri. Nu se elimină disproporțiile grave în dezvoltarea economică și socială a regiunilor, autonomia financiară a bugetelor locale nu se extinde, și așa mai departe.

Cuvinte și declarații au fost destule, dar nu au existat acțiuni reale și, cel mai important, nu au existat rezultate!

Toate acestea le observăm și acum. Nu mai suntem surprinși. Deși nu am fost surprinși nici un an în urmă. De ce să fim surprinși? Guvernul este același. Miniștrii se schimbă, premierul se schimbă, iar Guvernul este același. De ce? Deoarece programul de activități al tuturor guvernelor după alegerile parlamentare este același. Prin urmare, evaluarea noastră a proiectului propus este aceeași!

De fapt, este dificil să vorbim despre acest proiect. Este dificil, pentru că, ne este incomod să repetăm ceea ce s-a spus în mod repetat. Deși gluma “engleză” spune: ceea ce se repetă de două ori devine mai amuzant.

Dar nouă și miilor de oameni de afaceri, ca să nu mai vorbim de sutele de mii de cetățeni simpli, nu ne pare amuzant!

Situația din economie rămâne extrem de complicată. Nu este vorba despre o lipsă de creștere. Fără îndoială, există creștere, dar nu există nici o dezvoltare! Aceasta este întreaga problemă.

Chiar dacă totul va merge conform previziunilor dumneavoastră, până la sfârșitul anului 2020 economia noastră va ajunge la doar 80% din nivelul din 1989. Volumul producției industriale – 73%, producția agricolă – 68%, iar volumul investițiilor – 22% !!!

Aceleași proporții și la indicatori sociali – nivelul și calitatea vieții, salariile și pensiile, iar acesta este cel mai important lucru. Aceasta ar trebui să fie piatra de temelie a politicii de stat.

Dar, pentru a schimba calitativ starea de lucruri în sfera socială, este necesar să se asigure o creștere anuală a economiei cu cel puțin 10%, ceea ce, la rândul său, necesită o schimbare radicală, în primul rând, în politica fiscală, politica bugetară, politica de subvenționare și achizițiile publice.

Politica ar trebui să vizeze stimularea producătorului autohton ca acesta să se extindă și să dezvolte producția, încurajarea exporturilor și, bineînțeles, atragerea investițiilor străine. Anume așa, miracolul chinez a început acum 30 de ani!

Pe baza creșterii economice accelerate, bugetul este reînnoit, salariile și pensiile cresc, calitatea vieții oamenilor se schimbă etc.

O astfel de politică poate fi numită politică orientată social și politică de dezvoltare!

Fiți de acord că noi nu avem asta!

Apropo, acest lucru a fost menționat în Raportul Curții de Conturi discutat recent. Desigur, nu s-a vorbit direct despre lipsa mecanismelor de stimulare și a măsurilor eficiente de susținere a populației și a afacerilor, dar dispozițiile constatate privind încălcarea permanentă a așa numitului calendar bugetar și datele privind reducerea reală a principalilor parametrilor bugetari, precum și cheltuielile pentru economie și sfera socială, confirmă acest lucru.

Cum stau lucrurile acum în proiectul de buget pentru anul 2018.

Despre încălcarea termenelor limită de prezentare a proiectelor și a politicii fiscale și bugetare este pur și simplu incomod de vorbit. Din păcate, acest lucru a devenit deja normă, deși este inacceptabil!

În ceea ce privește dinamica reală a parametrilor bugetari, adică în ceea ce privește PIB, Ministerul Finanțelor se joacă iscusit cu numerele. Autorii compară planul pentru anul 2018, cu bugetul modificat al acestui an, sau cu faptul din anii precedenți, mai des din 2015. Dar, în primul rând, planul modificat de PIB este mai mic decât cel inițial. Același lucru este valabil și pentru faptul din 2015 – este mult mai mic decât planul.

Ministerul Finanțelor utilizează o bază subevaluată și se primește creșterea! Deși situația este inversată. Judecați singuri.

Planul inițial pentru veniturile bugetului public pentru anul 2015 a fost la nivelul de 38,1% din PIB, pentru anul în curs fiind de 35,8% din PIB. Pentru 2018 este planificată o creștere de 35,6%. Deci, tendința este descendentă!

Aceeași situație cu costurile. Pentru 2015, acestea au fost planificate la nivelul de aproape 42% din PIB, pentru 2017 – 39%, iar în 2018 – cu 38,5% din PIB. Nu propun nimic nou. Aceasta este regula de planificare. Dacă faptul din ultimul an este inferior planului, atunci planul este luat pentru baza de planificare. Dacă planul este depășit, atunci este luat faptul. Adică o valoare mai mare este luată ca bază.

Altfel, avem o imagine frumoasă, dar nu o creștere reală, nici a veniturilor, nici a cheltuielilor!

Același lucru este valabil pentru costurile în economie, și costurile cu caracter social.

Dragi colegi, nu vreau să vă încarc mai departe cu o mulțime de numere, voi menționa doar câteva momente interesante, după părerea mea.

1.Se produc schimbări serioase în ceea ce privește resursele externe. Ele nu se micșorează. Cu o ușoară scădere a ponderii lor în buget (de la 30 la 27%), creșterea lor este semnificativă.

În 2015, 4 miliarde de lei, în 2016 – 6 miliarde, în 2017 se planifica inițial mai mult de 10 miliarde, după o schimbare – aproximativ 6 miliarde. Pentru anul viitor deja 10,5 miliarde de lei. Creștere de 72%. În timp ce volumul bugetului este planificat să crească cu numai 9%.

În același timp, creșterea prin subvenții este de aproape 2,5 ori. Cu adevărat, istoria nu învață! Cât va-ți ars – în 2015, în 2016 și în prezent. Recent, ați schimbat bugetul datorită faptului că împrumuturile și subvențiile externe nu vor constitui mai mult de 4 miliarde de lei. Și totuși vă concentrați asupra forțelor externe.

Deși putem să înțelegem. Anul este preelectoral, ceea ce înseamnă că sunt necesare cheltuieli. Resursele interne nu sunt suficiente, singura cale de ieșire – partenerii, care în ajunul alegerilor, cu siguranță nu ar trebui să eșueze.

Dar, din nou, acest lucru nu este cel mai important. Principalul lucru este că, în ultimii 2 ani, structura resurselor externe s-a schimbat semnificativ. Am în vedere  o reducere semnificativă a componentei de grant, adică asistență gratuită!

Deci, subvențiile în anul 2014 au reprezentat 65% din totalul resurselor externe, în 2015 deja 40%, în 2016 -19%, iar în 2018 sunt planificate la nivelul de 27%. Dar acesta este conform planului vostru, dar nimeni nu știe cât vor constitui. Și este înfricoșător, deoarece restanțele în acest an pot fi de miliarde!

Ce spun aceste date? E simplu – nu mai au încredere în voi. Prin urmare, ajutorul gratuit este redus, iar ponderea creditelor și împrumuturilor este în creștere. Și dacă în 2014 pentru fiecare dolar al împrumutului ați primit 1 dolar 80 de cenți de ajutor gratuit, acum vi se promite doar 40 de cenți!

În concluzie. Raportul Curții de Conturi evidențiază în special profanarea ideii de autonomie financiară a regiunilor. Aceasta se referă la o reducere inacceptabilă a fondurilor proprii ale autorităților locale. Din nefericire, acest lucru va continua anul viitor.

Fondurile proprii ale bugetelor locale sunt planificate cu o creștere de până la 1,9%! Ca urmare, ponderea lor în bugetul total va scădea la 28%. Permiteți-mi să vă reamintesc că acum 5 ani au depășit 51%, iar în 2015 – 36%.

Când am discutat raportul Curții de Conturi, am subliniat că un astfel de sistem creează condiții ideale pentru utilizarea resurselor administrative, care pot fi greu supraestimate în anul electoral!

Și ultimul lucru. Eu, în calitate de economist, mă mir de rezistența sistemului nostru economic. Dar orice resursă se epuizează și se prăbușește.

Cu aproape 100 de ani în urmă, o persoană a spus: necesitatea economică își va deschide calea, ca și puterea oarbă a naturii. Acest lucru se va întâmpla în mod inevitabil, dar prețul va fi uriaș.

În ceea ce privește proiectul de buget, voi cita cuvintele poetului, făcând referire la Ministerul Finanțelor:

“Tot ce ai fi putut face, ai făcut,

Ai creat o melodie precum un geamăt,

Și ai adormit veșnic. ”