23 martie 2017
Examenele de absolvire – metodologie modificată integral. O inițiativă legislativă, lansată de președintele țării.
Maxim Lebedinschi, consilier prezidențial în domeniul juridic şi relaţiilor instituţionale, și Corneliu Popovici, consilier prezidențial în domeniul educației, culturii și cercetării au prezentat, astăzi, un proiect de lege care prevede reformarea modalității în care elevii vor absolvi liceul.
Potrivit consilierilor, proiectul de lege a fost elaborat la inițiativa Președintelui Republicii Moldova și are trei propuneri de bază:
1. Fiecare elev, fără excepție, să primească la încheierea studiilor un certificat de finalizare a ciclului liceal, chiar dacă nu a susținut examenele de bacalaureat.
2. Liceenii care vor dori să susțină BAC-ul, va trebui să depună o cerere în acest sens către administrația școlii. Or, până în prezent, erau nevoiți să scrie cerere doar cei care nu doreau să susțină BAC-ul.
3. În paralel cu BAC-ul obișnuit, universal, să existe alternativa unor examene de profil. Mai exact, un licean care va dori să devină student la arte, să nu fie obligat să susțină BAC-ul general, ci să poată alege alte 2-3 discipline, în baza cărora să susțină un examen de profil în liceu, iar cu rezultatele de la acel examen să pretindă un loc la instituțiile de învățământ superior de profil.
Consilierii au menționat că inițiativa legislativă în cauză este în concordanță cu practica internațională și are drept scop de a oferi tinerilor șanse suplimentare pentru a-și crea un viitor mai bun.
Menționăm că Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon a afirmat în repetate rânduri că sistemul educațional din Moldova necesită o reformare serioasă și nu cosmetică. În opinia președintelui, sistemul educațional trebuie să contribuie la o pregătire mai bună a cadrelor, necesită investiții în infrastructură și nu închiderea școlilor, o reevaluare a întregii curricule, pentru instruirea copiilor în mod compatibil cu psihologia lor și în conformitate cu cerințele prezentului și ale viitorului. Igor Dodon susține că trebuie scoasă de pe liceeni presiunea draconică a BAC-ului exagerat de dificil și stresant, deoarece oamenii sunt diferiți în aptitudini și înclinații, iar examenele de absolvire a liceului trebuie să ia în considerare aceste realități.